Når må bedriften registreres for MVA?

Bedriften må registreres i Merverdiavgiftsregisteret når omsetningen passerer 50 000 kr i løpet av 12 måneder. Her er reglene for registrering, terminer og årstermin.
Kvittering, kalkulator og prosenttegn som illustrerer MVA og registreringsprinsippet

Driver du avgiftspliktig virksomhet, må du registrere deg i Merverdiavgiftsregisteret når omsetningen og uttaket til sammen passerer 50 000 kr i løpet av en periode på 12 måneder. Perioden følger ikke kalenderåret – det er hvilke som helst 12 måneder som teller.

Beløpsgrenser for registrering

Virksomhet Grense i løpet av 12 måneder
Vanlig næringsvirksomhet 50 000 kr
Veldedige og allmennyttige organisasjoner 140 000 kr

Forhåndsregistrering

Du kan bli registrert før du har passert grensen dersom

  • det er sannsynlig at omsetningen vil passere grensen senest tre uker etter at den kommer i gang, eller
  • du har anskaffelser for minst 250 000 kr som har direkte sammenheng med senere avgiftspliktig omsetning.

Forhåndsregistrering gjør at du kan få fradrag for inngående merverdiavgift på investeringer før salget starter.

Frivillig registrering

Enkelte virksomheter som i utgangspunktet ikke er avgiftspliktige, kan registrere seg frivillig. Det gjelder blant annet utleie av bygg og anlegg til avgiftspliktige virksomheter.

Terminer og frister for MVA-meldingen

Termin Periode Frist
1 Januar–februar 10. april
2 Mars–april 10. juni
3 Mai–juni 31. august
4 Juli–august 10. oktober
5 September–oktober 10. desember
6 November–desember 10. februar

Årstermin

Mindre virksomheter kan søke om å levere MVA-melding én gang i året. Vilkårene er at virksomheten har vært registrert i minst 12 måneder, har levert og betalt i tide, og hadde omsetning på høyst 1 000 000 kr eks. mva. siste kalenderår. Søknadsfristen er 1. februar, og fristen for årsterminen er 10. mars året etter.

Trenger du hjelp? Les mer om MVA-melding eller ta kontakt for et uforpliktende tilbud.

Share