Gaver til ansatte – skattefrie grenser i 2026

Hvor mye kan du gi de ansatte i julegave eller jubileumsgave uten skatt? Her er beløpsgrensene for 2026 og reglene for gaver til forretningsforbindelser.
officechristmas_lead

Gaver fra arbeidsgiver er som hovedregel skattepliktige for den ansatte. Det finnes likevel unntak for gaver innenfor faste beløpsgrenser.

Vilkår for skattefri gave

  • Gaven må bestå av noe annet enn penger. Gavekort som ikke kan veksles inn i penger, er godtatt.
  • Gis gaven som penger, kan den likevel være skattefri hvis den ansatte leverer kvittering for kjøpet av gaven til arbeidsgiveren.
  • Verdien må være innenfor beløpsgrensene.

Beløpsgrenser i 2026

Anledning Skattefri grense
Julegave og andre gaver i løpet av året 5 000 kr per ansatt
Bryllup, 50-årsdag og deretter hvert tiende år 4 000 kr
Avgang etter minst 10 år i bedriften eller ved pensjonering 4 000 kr
Bedriftens jubileum (25 år eller antall år delelig med 25) 4 000 kr
Tjenestetid på minst 20 år og deretter hvert tiende år 8 000 kr

Gaver etter flere alternativer kan gis til samme ansatt i samme år. En ansatt kan for eksempel få både julegave og jubileumsgave.

Gaver til forretningsforbindelser

  • Gaver til kunder og andre forretningsforbindelser gir bare fradrag hvis de har lav verdi og er av reklamemessig karakter. Grensen i 2026 er 324 kr per gjenstand.
  • Fradrag for inngående merverdiavgift får du bare når verdien er 200 kr eller mindre inkl. mva. per mottaker.

Trenger du hjelp? Les mer om lønnskjøring og a-melding eller ta kontakt for et uforpliktende tilbud.

Share